The Shell Trial
March 2024
On 4 April 2018, the environmental group Milieudefensie (part of Friends of the Earth International) announced it would go to court if Shell did not bring its business operations in line with the Climate Agreement. Theatre makers Anoek Nuyens and Rebekka de Wit discovered that Shell had been prepared for this lawsuit for a long time. The company has long had a scenario department that works out various scenarios for the future — including the one that has now come to pass. Nuyens and De Wit have been closely following the climate debate for years. They wrote down the pleas made by various key figures in the climate debate, which they brought together in their play De zaak Shell. Their premise was that the climate crisis is a crisis of responsibility. No one knows any more who exactly is responsible for what. In De zaak Shell, they created their own scenario department in which all the voices in the debate could practise their roles.
Het Geluid Maastricht joined forces with co-creator and conductor Manoj Kamps to adapt the play for the opera stage as a way of introducing the topic to an even wider audience. They asked librettist Roxie Perkins and composer Ellen Reid to help them make this challenging adaptation. They kept the play De zaak Shell as the point of departure; however, the opera treats the climate crisis not just as a modern-day problem but also as a problem with a long colonial history. The introduction of new voices, voices that are often ignored in the debate, adds this extra nuance to the work. There is The Historian, who creates room for voices from the past to be heard, and The Climate Refugee, representing all the people who had to flee their country as a result of the actions of companies like Shell. The Shell Trial is thus a plea for us all to look ahead, while not forgetting the history that brought us to this point.
De zaak Shell (2020) samenbrachten. Hun premisse: de klimaatcrisis is een verantwoordelijkheidscrisis. Niemand weet meer precies wie er verantwoordelijk is voor wat. In De zaak Shell creëerden zij hun eigen scenario-afdeling, waarin alle deelnemende stemmen aan het debat hun rol konden oefenen.
Het Geluid neemt samen met co-creator en dirigent Manoj Kamps het initiatief om dit toneelstuk te bewerken voor het operapodium, om zo de thematiek bij een nog groter publiek onder de aandacht te brengen. Ze vroegen librettist Roxie Perkins en componist Ellen Reid om deze uitdagende vertaalslag met hen te maken. De zaak Shell bleef het uitgangspunt, maar in hun opera-adaptatie wordt de klimaatcrisis niet enkel als een actueel probleem, maar ook als een probleem met een langlopende koloniale geschiedenis gepresenteerd. De toevoeging van extra stemmen, die in het debat vaak niet gehoord worden, geven uiting aan deze extra laag. Zo is er De Historicus, die ruimte creëert voor de stemmen uit de geschiedenis, en De Klimaatvluchteling, die de stem vertolkt van diegenen die hun land hebben moeten ontvluchten door toedoen van bedrijven als Shell. Zo vormt The Shell Trial een pleidooi voor gezamenlijk vooruitkijken, met aandacht voor de geschiedenis die ons op dit punt heeft doen belanden.
Het Geluid Maastricht joined forces with co-creator and conductor Manoj Kamps to adapt the play for the opera stage as a way of introducing the topic to an even wider audience. They asked librettist Roxie Perkins and composer Ellen Reid to help them make this challenging adaptation. They kept the play De zaak Shell as the point of departure; however, the opera treats the climate crisis not just as a modern-day problem but also as a problem with a long colonial history. The introduction of new voices, voices that are often ignored in the debate, adds this extra nuance to the work. There is The Historian, who creates room for voices from the past to be heard, and The Climate Refugee, representing all the people who had to flee their country as a result of the actions of companies like Shell. The Shell Trial is thus a plea for us all to look ahead, while not forgetting the history that brought us to this point.
De zaak Shell (2020) samenbrachten. Hun premisse: de klimaatcrisis is een verantwoordelijkheidscrisis. Niemand weet meer precies wie er verantwoordelijk is voor wat. In De zaak Shell creëerden zij hun eigen scenario-afdeling, waarin alle deelnemende stemmen aan het debat hun rol konden oefenen.
Het Geluid neemt samen met co-creator en dirigent Manoj Kamps het initiatief om dit toneelstuk te bewerken voor het operapodium, om zo de thematiek bij een nog groter publiek onder de aandacht te brengen. Ze vroegen librettist Roxie Perkins en componist Ellen Reid om deze uitdagende vertaalslag met hen te maken. De zaak Shell bleef het uitgangspunt, maar in hun opera-adaptatie wordt de klimaatcrisis niet enkel als een actueel probleem, maar ook als een probleem met een langlopende koloniale geschiedenis gepresenteerd. De toevoeging van extra stemmen, die in het debat vaak niet gehoord worden, geven uiting aan deze extra laag. Zo is er De Historicus, die ruimte creëert voor de stemmen uit de geschiedenis, en De Klimaatvluchteling, die de stem vertolkt van diegenen die hun land hebben moeten ontvluchten door toedoen van bedrijven als Shell. Zo vormt The Shell Trial een pleidooi voor gezamenlijk vooruitkijken, met aandacht voor de geschiedenis die ons op dit punt heeft doen belanden.