Biografie
Al sinds 2007 ontwikkelt Het Geluid vanuit Maastricht, een stad op de grens van landen, talen en invloedssferen, hun werk. Vanuit het idee dat je in Limburg alles kan vinden is deze directe omgeving proeftuin voor de grotere wereld. Het werk van Het Geluid was te zien in scholen, lege fabrieken, ziekenhuizen, frietkarren, de publieke ruimte, maar ook tussen de muren van het theater, de concertzaal, musea en de white box. Maastricht werkt daarbij als springplank naar de grotere wereld.
Internationaal gezien duikt Het Geluid op aan zowel de randen, maar ook regelrecht in de kern van de samenleving en haar vakgebied. Zo bracht het winnen van de Amsterdam Fringe Award 2010 hen op Fringe festivals in Schotland, Tsjechië en Zuid-Afrika, maar kregen ze ook evengoed grond aan de voet bij operahuizen in Berlijn en Brussel.
In seizoen 2015/2016 wonnen de makers van Het Geluid zowel de regionale Prins Bernhard Cultuurfonds inspiratieprijs als de internationale Berliner Opernpreis.
Het Geluid is gespecialiseerd in het leiden van teams in inter- en trans-disciplinaire samenwerkingen. De houding waarmee de makers samenwerkingen aangaan is steeds als een trait-d’union. Ze overbruggen met hun projecten -tijdelijk- onoverbrugbare werelden, visies, organisaties en mensen.
Het Geluid initieert projecten, werkt in opdracht, in coproductie en in diverse ordes van grootte, binnen het lokale, regionale, nationale en internationale kunstencircuit, maar ook met trans-disciplinaire partners uit het educatieve, sociaal-maatschappelijke, wetenschappelijke en technologische veld.
Zo bracht Het Geluid oud en nieuw publiek samen in het Techtripfestival en in samenwerking met de Nederlandse Reisopera. Het Geluid maakte bijvoorbeeld ook, na een artistic research periode in samenwerking met game- en VR-developers, opera’s met nieuwe technieken als drones en virtual reality. Volkskrant noemde het ‘opera voor de 21ste eeuw’ en hun VR-opera Weltatem won maar liefst twee Dutch Game Awards.
In 2016 ontwierp Het Geluid het project Common Carnaval en gaf leiding aan een samenwerking tussen vele culturele en maatschappelijke partners.
In dit project waarin performativiteit, design en muzikaliteit een grote rollen speelden, werden nieuwkomers via een artistiek samenwerkingsproces samengebracht met oude Maastrichtenaren. Via deze strategie werden de voormalig vluchtelingen geïntroduceerd tot de Maastrichtse carnavalstraditie en de samenleving an sich. Common carnaval won zowel de Charlemagne Youthprice van het Europees parlement als de Willem de Vliegenpenning en kreeg aandacht van de grote landelijke media.
In 2018 gaf Het Geluid leiding aan een tweede commoningsproject met de titel Common Chorale. De doelstelling van Common Chorale was het samenbrengen van inwoners van Maastricht uit alle lagen van de samenleving door middel van een muziektheatraal concert rond het thema armoede. De leden van het koor van Common Chorale varieerden van mensen met een voedselbankindicatie tot aan welgestelden met een bestuursfunctie in het bedrijfsleven. Van jonge moeders tot aan AOW’ers. Van buitenlandse studenten tot aan rasechte Maastrichtenaren. Binnen een commoningsproces verkenden zij gezamenlijk het thema. Onder begeleiding van gerenommeerde dirigenten en regisseurs werd dit vertaald naar een muziek theatraal concert.
Met Studio 52nd ontwikkelde Het Geluid drie producties waarbij het perspectief van jongeren leidend was. Dit werd gewaarborgd door een intensieve strategie van co-creatie, waarbij de jongeren onder begeleiding teksten schreven voor de voorstelling. Dit waren de producties Wie is baas? (over het koloniaalverleden), Fok me hokje (over normen rondom gender en seksuele identiteit) en Good Game (over de uitdagingen voor families en jongeren rondom gamen en schermgebruik). Bij die laatste productie werd ook gecomponeerd en mede gechoreografeerd door de doelgroep, naast het schrijven van de gespeelde tekst. De producties toerden door het land en speelden zowel voor scholen als in openbare voorstellingen voor families. (jeugd) Psychiater Glenn Helberg was steeds als expert bij deze producties betrokken. Helberg is daardoor ook betrokken geraakt bij ons Fast Forward traject (een internationalisering en stimulering subsidie toegekend door Fonds Podiumkunsten) met gemeenschappen in Brussel en het operahuis daar.
Het gezelschap verbindt dit toegepaste denken met een toewijding aan de nieuwe muziek en werkte met composities van bijvoorbeeld Vivier, Sanchez Verdu, Messiaen, Feldman, Nancarrow en aan premières van componisten als Annelies van Parys, Thanassis Deligiannis, Monique Krüs, Ovind Meiland en Boudewijn Tarenskeen. Het Geluid regisseerde eveneens bestaande opera’s als La Tragèdie de Carmen (Bizet/Brook) in opdracht van de Nederlandse Reisopera en Erwartung (Schönberg) voor het Euregionaal opera and musictheatre festival. Momenteel werkt het team samen met componisten als Ellen Reid, Ted Hearne en Wally Gunn aan nieuwe projecten en opera’s voor onder andere La Monnaie/ De Munt Brussel, Münchener Musik Biënnale, Nationale Opera en Ballet, Bregenz festival en Opera Philadelphia.
Internationaal gezien duikt Het Geluid op aan zowel de randen, maar ook regelrecht in de kern van de samenleving en haar vakgebied. Zo bracht het winnen van de Amsterdam Fringe Award 2010 hen op Fringe festivals in Schotland, Tsjechië en Zuid-Afrika, maar kregen ze ook evengoed grond aan de voet bij operahuizen in Berlijn en Brussel.
In seizoen 2015/2016 wonnen de makers van Het Geluid zowel de regionale Prins Bernhard Cultuurfonds inspiratieprijs als de internationale Berliner Opernpreis.
Het Geluid is gespecialiseerd in het leiden van teams in inter- en trans-disciplinaire samenwerkingen. De houding waarmee de makers samenwerkingen aangaan is steeds als een trait-d’union. Ze overbruggen met hun projecten -tijdelijk- onoverbrugbare werelden, visies, organisaties en mensen.
Het Geluid initieert projecten, werkt in opdracht, in coproductie en in diverse ordes van grootte, binnen het lokale, regionale, nationale en internationale kunstencircuit, maar ook met trans-disciplinaire partners uit het educatieve, sociaal-maatschappelijke, wetenschappelijke en technologische veld.
Zo bracht Het Geluid oud en nieuw publiek samen in het Techtripfestival en in samenwerking met de Nederlandse Reisopera. Het Geluid maakte bijvoorbeeld ook, na een artistic research periode in samenwerking met game- en VR-developers, opera’s met nieuwe technieken als drones en virtual reality. Volkskrant noemde het ‘opera voor de 21ste eeuw’ en hun VR-opera Weltatem won maar liefst twee Dutch Game Awards.
In 2016 ontwierp Het Geluid het project Common Carnaval en gaf leiding aan een samenwerking tussen vele culturele en maatschappelijke partners.
In dit project waarin performativiteit, design en muzikaliteit een grote rollen speelden, werden nieuwkomers via een artistiek samenwerkingsproces samengebracht met oude Maastrichtenaren. Via deze strategie werden de voormalig vluchtelingen geïntroduceerd tot de Maastrichtse carnavalstraditie en de samenleving an sich. Common carnaval won zowel de Charlemagne Youthprice van het Europees parlement als de Willem de Vliegenpenning en kreeg aandacht van de grote landelijke media.
In 2018 gaf Het Geluid leiding aan een tweede commoningsproject met de titel Common Chorale. De doelstelling van Common Chorale was het samenbrengen van inwoners van Maastricht uit alle lagen van de samenleving door middel van een muziektheatraal concert rond het thema armoede. De leden van het koor van Common Chorale varieerden van mensen met een voedselbankindicatie tot aan welgestelden met een bestuursfunctie in het bedrijfsleven. Van jonge moeders tot aan AOW’ers. Van buitenlandse studenten tot aan rasechte Maastrichtenaren. Binnen een commoningsproces verkenden zij gezamenlijk het thema. Onder begeleiding van gerenommeerde dirigenten en regisseurs werd dit vertaald naar een muziek theatraal concert.
Met Studio 52nd ontwikkelde Het Geluid drie producties waarbij het perspectief van jongeren leidend was. Dit werd gewaarborgd door een intensieve strategie van co-creatie, waarbij de jongeren onder begeleiding teksten schreven voor de voorstelling. Dit waren de producties Wie is baas? (over het koloniaalverleden), Fok me hokje (over normen rondom gender en seksuele identiteit) en Good Game (over de uitdagingen voor families en jongeren rondom gamen en schermgebruik). Bij die laatste productie werd ook gecomponeerd en mede gechoreografeerd door de doelgroep, naast het schrijven van de gespeelde tekst. De producties toerden door het land en speelden zowel voor scholen als in openbare voorstellingen voor families. (jeugd) Psychiater Glenn Helberg was steeds als expert bij deze producties betrokken. Helberg is daardoor ook betrokken geraakt bij ons Fast Forward traject (een internationalisering en stimulering subsidie toegekend door Fonds Podiumkunsten) met gemeenschappen in Brussel en het operahuis daar.
Het gezelschap verbindt dit toegepaste denken met een toewijding aan de nieuwe muziek en werkte met composities van bijvoorbeeld Vivier, Sanchez Verdu, Messiaen, Feldman, Nancarrow en aan premières van componisten als Annelies van Parys, Thanassis Deligiannis, Monique Krüs, Ovind Meiland en Boudewijn Tarenskeen. Het Geluid regisseerde eveneens bestaande opera’s als La Tragèdie de Carmen (Bizet/Brook) in opdracht van de Nederlandse Reisopera en Erwartung (Schönberg) voor het Euregionaal opera and musictheatre festival. Momenteel werkt het team samen met componisten als Ellen Reid, Ted Hearne en Wally Gunn aan nieuwe projecten en opera’s voor onder andere La Monnaie/ De Munt Brussel, Münchener Musik Biënnale, Nationale Opera en Ballet, Bregenz festival en Opera Philadelphia.