IN PASSAGE
2024
In Passage is a music theatre project through which we explore our bonds with a technological and digital world, while still remaining analogue and physical humans. Through the interplay between a (especially developed) moving sound sculpture , a community choir, an ensemble of musicians and new compositions, we find new connections between the virtual and the ‘real’, within our modern urban environment
In a rapidly changing world we are always interested in working with our societies core human vulnerabilities. How do we ‘human’ in a world that is less and less reliant on in-person contact with its new technological and digital modes of communication, work and life? At the same time we want to explore ideas of power and supremacy that are so deeply rooted in the infrastructure of our society that they are also embedded in these seemingly ‘clean’ technological changes. Which roads are so often travelled, that we do not even notice anymore that they reside in us?
In Passage is created to create space, physically and mentally, to raise these questions, and for us engage with these seemingly counteracting points in our human experience. What happens when we put the technological, the human voice, composition, robotics together whilst physically moving through the urban environment? How does the invisible intersection between being digitally and physically present become ‘tactile’ through means of music and sound? In order to create a mirror and internal feedback, two new compositions have been made for this kinetic speaker instrument.
For this project we worked together with several co-creators, starting with artists and designers Parker Heyl, Mackenzie van Dam and Georgios Adamopoulos (software & IT) who designed and created the kinetic robot especially for this project. This kinetic design works in conjunction with the software of the team behind 4DSOUND, Paul Holleman and Salvador Breed. Their spatial audio system helps us to design a kinetic speaker system that allows the sound to create a sonic landscape in which the public can participate. Both Ted Hearne and Tamara Miller have composed works especially for this project in Munich. We enjoyed working with Munich based choir Camerata Vocale München, conducted by Clayton Bowman and Ensemble Garage, to create contrast with our highly technological creation.
In Passage is een muziektheaterproject waarin we de technologische en digitale wereld verkennen, terwijl we toch analoge en fysieke mensen blijven. Door het samenspel tussen een (speciaal ontwikkeld) bewegende geluidssculptuur, een koor, een ensemble van muzikanten en nieuwe composities vinden we nieuwe verbindingen tussen het virtuele en het 'echte', binnen onze moderne stedelijke omgeving
In een snel veranderende wereld zijn we altijd geïnteresseerd in het werken met de belangrijkste menselijke kwetsbaarheden van onze samenleving. Hoe zijn wij mensen in een wereld die steeds minder afhankelijk is van lijfelijkheid met de nieuwe technologische en digitale manieren van communicatie, werk en leven? Tegelijkertijd willen we ideeën over macht en onderdrukking verkennen die zo diep geworteld zijn in de infrastructuur van onze samenleving dat ze ook ingebed zijn in deze ogenschijnlijk 'schone' technologische veranderingen. Welke wegen worden zo vaak bewandeld, dat we niet eens meer merken dat ze in ons huizen?
In Passage is gemaakt om ruimte te creëren, fysiek en mentaal, om deze vragen op te roepen, en om ons bezig te houden met deze schijnbare tegenstelling in onze menselijke ervaring. Wat gebeurt er als we technologie, de menselijke stem, compositie en robotica samenvoegen terwijl we ons fysiek door de stedelijke omgeving bewegen? Hoe wordt het onzichtbare snijvlak tussen digitaal en fysiek 'tactiel' door middel van muziek en geluid?
Voor dit project werkten we samen met verschillende co-creators, te beginnen met kunstenaars en ontwerpers Parker Heyl, Mackenzie van Dam en Georgios Adamopoulos (software & IT) die speciaal voor dit project de kinetische robot ontwierpen en creëerden. Dit kinetische ontwerp werkt in combinatie met de software van het team achter 4DSOUND: Paul Holleman en Salvador Breed. Hun ruimtelijke audiosysteem helpt ons bij het ontwerpen van een kinetisch luidsprekersysteem waarmee het geluid een geluidslandschap kan creëren waarin het publiek kan deelnemen. Zowel Ted Hearne als Tamara Miller hebben speciaal voor dit project in München werken gecomponeerd. We hebben genoten van de samenwerking met het koor Camerata Vocale München uit München, gedirigeerd door Clayton Bowman en Ensemble Garage, om contrast te creëren met onze hoogtechnologische creatie.
In a rapidly changing world we are always interested in working with our societies core human vulnerabilities. How do we ‘human’ in a world that is less and less reliant on in-person contact with its new technological and digital modes of communication, work and life? At the same time we want to explore ideas of power and supremacy that are so deeply rooted in the infrastructure of our society that they are also embedded in these seemingly ‘clean’ technological changes. Which roads are so often travelled, that we do not even notice anymore that they reside in us?
In Passage is created to create space, physically and mentally, to raise these questions, and for us engage with these seemingly counteracting points in our human experience. What happens when we put the technological, the human voice, composition, robotics together whilst physically moving through the urban environment? How does the invisible intersection between being digitally and physically present become ‘tactile’ through means of music and sound? In order to create a mirror and internal feedback, two new compositions have been made for this kinetic speaker instrument.
For this project we worked together with several co-creators, starting with artists and designers Parker Heyl, Mackenzie van Dam and Georgios Adamopoulos (software & IT) who designed and created the kinetic robot especially for this project. This kinetic design works in conjunction with the software of the team behind 4DSOUND, Paul Holleman and Salvador Breed. Their spatial audio system helps us to design a kinetic speaker system that allows the sound to create a sonic landscape in which the public can participate. Both Ted Hearne and Tamara Miller have composed works especially for this project in Munich. We enjoyed working with Munich based choir Camerata Vocale München, conducted by Clayton Bowman and Ensemble Garage, to create contrast with our highly technological creation.
In Passage is een muziektheaterproject waarin we de technologische en digitale wereld verkennen, terwijl we toch analoge en fysieke mensen blijven. Door het samenspel tussen een (speciaal ontwikkeld) bewegende geluidssculptuur, een koor, een ensemble van muzikanten en nieuwe composities vinden we nieuwe verbindingen tussen het virtuele en het 'echte', binnen onze moderne stedelijke omgeving
In een snel veranderende wereld zijn we altijd geïnteresseerd in het werken met de belangrijkste menselijke kwetsbaarheden van onze samenleving. Hoe zijn wij mensen in een wereld die steeds minder afhankelijk is van lijfelijkheid met de nieuwe technologische en digitale manieren van communicatie, werk en leven? Tegelijkertijd willen we ideeën over macht en onderdrukking verkennen die zo diep geworteld zijn in de infrastructuur van onze samenleving dat ze ook ingebed zijn in deze ogenschijnlijk 'schone' technologische veranderingen. Welke wegen worden zo vaak bewandeld, dat we niet eens meer merken dat ze in ons huizen?
In Passage is gemaakt om ruimte te creëren, fysiek en mentaal, om deze vragen op te roepen, en om ons bezig te houden met deze schijnbare tegenstelling in onze menselijke ervaring. Wat gebeurt er als we technologie, de menselijke stem, compositie en robotica samenvoegen terwijl we ons fysiek door de stedelijke omgeving bewegen? Hoe wordt het onzichtbare snijvlak tussen digitaal en fysiek 'tactiel' door middel van muziek en geluid?
Voor dit project werkten we samen met verschillende co-creators, te beginnen met kunstenaars en ontwerpers Parker Heyl, Mackenzie van Dam en Georgios Adamopoulos (software & IT) die speciaal voor dit project de kinetische robot ontwierpen en creëerden. Dit kinetische ontwerp werkt in combinatie met de software van het team achter 4DSOUND: Paul Holleman en Salvador Breed. Hun ruimtelijke audiosysteem helpt ons bij het ontwerpen van een kinetisch luidsprekersysteem waarmee het geluid een geluidslandschap kan creëren waarin het publiek kan deelnemen. Zowel Ted Hearne als Tamara Miller hebben speciaal voor dit project in München werken gecomponeerd. We hebben genoten van de samenwerking met het koor Camerata Vocale München uit München, gedirigeerd door Clayton Bowman en Ensemble Garage, om contrast te creëren met onze hoogtechnologische creatie.